Wednesday, February 9, 2011

poligami

Poligami..... satu keperluan / nafsu / apa?????...Adakah poligami satu kebaikan pada keluarga yang masih mempunyai anak2 yang masih kecil dan taraf ekonomi keluarga yang sederhana ??/... kenapa wanita mendapat ganjaran payung emas jika suami berpoligami??? Dimanakah tempat suami jika isteri mendapat payung emas??? Kenapa jika berpoligami sering dikatakan takdir..../ qadha n qadhar Allah taala... tapi jika kemalangan dll sebaliknya..... Kenapa lelaki tidak memilih untuk melanggar lori atau bas secara sukarela dan katakan itulah Qadha dan Qadhar Allah padanya tapi jika poligami secara sukarela..... Itulah suratan Takdir, qadha n qadhar.... ????

Adakah poligami zaman sekarang termasuk dalam perkara bida'ah (iaitu perkara yang tidak dilakukan pada zaman  Rasulullah SAW)...., Rasulullah SAW berpoligami selepas kewafatan isteri pertama baginda... dan anak2 baginda semuanya telah besar...., sedangkan poligami zaman sekarang......, (masing2 tau kan), kebanyakannya isteri pertama masih ada... banyak jasa pada suami.....,  isteri yang sama2 menanggung keluarga dari awal perkahwinan hingga agak senang / mewah... tiba2 suami kahwin lain dan tau pulak bagi nafkah (kesenangan) pada isteri baru........sedangkan pada isteri pertama .......,  Adakah itu ikut sunnahhhh ???/  adakah adil???/  adakah salah jika isteri tidak redha .... berdosa ke ???? ...sampai bila seseorang isteri boleh redha pada seorang suami....,???

Jika difikirkan, memang wajar isteri mendapat payung emas dan mendapat balasan syurga kerana kesusahan yang ditanggung ekoran dari sikap suaminya....., tapi suami??// Dimana tempatnya...... adakah hanya untuk keseronakan dunia semata222, sedangkan akhirat......???

Persoalan ini sering bermain difikiran.... berdosa ke aku??/   Adakah berdosa jika seseorang isteri tidak menerima poligami jika perkara222 seperti itu diambil kira dan syarat2 berpoligami tidak ade....., suami hanya suka2 untuk berpoligami... anak dah ada, isteri sihat.... keluarga bahagia...., ekonomi keluarga secara bersama...., adakah salah jika isteri rasa tidak dihargai dan dizalimi dan menfaikan perceraian dan tidak dapat  menerima situasi ini???? .... siapa yang pentingkan diri sendiri.... suami / isteri??? siapa yang menyebabkan anak2 menjadi mangsa..../ siapa yang ego???/ 

No comments:

Post a Comment